Skúsil som gamifikovať výučbu marketingu. Takto to dopadlo

Keď som v Edmode objavil možnosť prideľovať študentom badge, okamžite som začal špekulovať ako ich využiť na svojich hodinách. Nejaký čas som špekuloval ako na to no a od začiatku akademického roku 2015/2016 som ho začal testovať na predmete Online marketing.

Prevziať herné prvky a využiť ich pri vzdelávaní má veľmi lákalo. Najmä myšlienka, že by to mohlo viac prebudiť ich záujem o online marketing. Dlhodobo totiž sledujem, že zďaleka nie všetci, ktorí si môj predmet zapíšu sa oňho aj zaujímajú. Niekedy je to voľba menšieho zla. A keďže odmietam podmieňovať absolvovanie predmetu účasťou na prednáškach, asi nikoho neprekvapí, že ku koncu semestra sa účasť pohybuje okolo 50 %. Je toho však viac. Pozrite si tabuľku:

Dobrý študentVýborný študent
Chodí na prednášky

Odovzdáva zadania

Občas sa zapojí do diskusie

Chodí na prednášky načas

Zadania odovzdáva načas

Jeho zadania majú vynikajúcu kvalitu

Študuje si problematiku aj nad rámec tém preberaných na prednáškach

Skúša tieto inforácie využiť v praxi

Aktívne sa zapája do diskusie

Badge ako palivo

Herných prvkov je síce kvantum, ale keďže Edmodo podporuje viac-menej iba badge, vymyslel som systém postavený práve na nich. Rozdelil som ich do troch kategórií:  zelené – ľahké, žlté – stredne ťažké a modré – ťažké.

ĽahkéStredne ťažkéŤažké
Štamgast = 80% dochádzkaSEO Guy = Umiestnenie sa v Top 10 (vo svojej skupine) v SEO súťažiTrainy = Absolvovanie pracovnej stáže v rozsahu aspoň 40 hodín
Speedy = 80 % seminárnych prác odovzdaných v predstihu (do 3 dní od zverejnenia zadania)Konferenčná krysa = Účasť na odbornej konferencii doložená fotkou a krátky reportom . Report v rozsahu 2000 – 3000 znakov vrátane medzier by mal obsahovať celkové zhodnotenie + vypichnutie najzaujímavejších myšlienok a postrehov (+ zdôvodnenie)SEO Ninja = Umiestnenie sa v Top 3 (vo svojej skupine ) v SEO súťaži
Malý knihomoľ = Prečítanie 1 odbornej knihy a získanie aspoň 70 XP za napísanie recenzieSkutočný marketér = Marketingová komunikácia pre vybraný projekt po dobu aspoň 1 mesiacaPerfektné skóre = Získanie 380 XP v hodnotení domácich zadaní
Google Docs = Získanie 30 XP za korektné používanie Google DocsVeľký knihomoľ = Prečítanie 2 odborných kníh a získanie aspoň 140 XP za napísanie recenziíZískanie marketingového certifikátu Google Analytics
Ogilvy Jr. = 50 XP za copywriterské zadaniaOgilvy D. = Copytext pre reálny projekt / domáce zadanie za 150 XPOgilvy Sr. = Copytext pre reálny projekt vo vynikajúcej kvalite
Za jeden z 10 najlepších bannerovZa jeden z 3 najlepších bannerov
SEO Rookie = za absolvovanie SEO testu aspoň na 50 %Zabezpečenie inšpiratívneho spíkra z branže (badge sa udelí max. 2 krát počas semestra)

Keď chcel študent tento predmet absolvovať, namiesto seminárky, testu či ústnej skúšky, musel získať určitý počet badgov. Stupnica vyzerala takto:

  • A = 4 zelené + 3 žlté + 1 ťažký
  • B = 4 zelené + 3 žlté
  • C = 3 zelené + 2 žlté
  • D = 3 zelené + 1 žlté
  • E = 3 zelené
  • FX = menej ako 3 zelené

Perfektná účasť i odkladanie úloh

Dopadlo to celkom dobre. S pochopením systému problém nebol. Subjektívne som mal pocit, že aktivita je naozaj o niečo lepšia ako po iné roky. Najväčšiu zmenu som vnímal v dochádzke. Hoci som jasne vysvetlil, že prednáška je nepovinná, 80 % dochádzka znamenala ľahký badge. Po prvý krát za celé tie roky bola účasť na úrovni cca 80 % stabilne celý semester. Horšie bolo, že mnohí získavanie badgov nechávali na poslednú chvíľu. Kým v prvej polovici semestra som nemal dohromady čo hodnotiť, v druhej polovici sa na mňa zosypal príval zadaní a ja som nevedel, kde mi hlava stojí.

Trpká príťažlivosť slobodnej voľby

Badge mi tiež pripomenuli, že sloboda voľby so sebou nesie aj nutnosť akceptovať rozhodnutia, ktoré sa nám nemusia vždy páčiť. Napríklad, že do SEO súťaže sa zapojilo len cca 10 študentov. Alebo že len jeden-jediný mal odvahu popasovať sa s Google certifikátom z webovej analytiky. Napriek občasnej trpkosti je práve táto sloboda výberu veľkou pridanou hodnotou hier. Do cieľa vedie milión ciest. Na niektorých získate veľa bodov, na iných ešte aj bonus, no a na ďalších obídete naprázdno –  je to na vás.

Kruté hodnotenie

Ešte nikdy nebolo záverečné hodnotenie také náročné. Edmodo totiž nie je primárne navrhnuté ako gamifikačná platforma – aj keď ho viacerí učitelia týmto spôsobom využívajú. Daňou za to je, že väčšinu hodnotení som musel robiť manuálne. Iste, Excel zráta a vyhodnotí všetko čo mu človek zadá, ale najskôr si treba odsledovať všetky zadania a vytiahnuť z nich príslušné dáta. Možností zlyhania ľudského faktora je v takomto projekte nechutne veľa, čo študenti neraz pocítili.

Analytické peklo

Veľmi mi chýbali rebríčky (najlepšie skóre, najviac badgov atď.), no najmä notifikačný systém. Keď som chcel študentov upozorniť na to, aká známka im predbežne vychádza, musel som ju pri každom jednom vypočítať. A keďže som chcel, aby to bolo motivačnejšie, vypočítal som aj čo musia urobiť, aby to bolo o stupeň lepšie. No a napokon som to musel celé manuálne poslať – správu za správou. Ešteže má Excel funkcie nielen na výpočet, ale aj na dopĺňanie údajov do textu. Generovanie správ do ktorých sa automaticky vkladali mená z iného stĺpca a hodnoty z iných stĺpcov mi ušetrili dva dni roboty, takže som s tým zabil len pol dňa. Výsledok? Zhruba 20 % študentov si do 24 hodín od odoslania správy zlepšilo svoje priebežné skóre. Bola by to pre vás dostatočná satisfakcia?

A čo ďalej?

Po jednom takomto semestri som z hodnotenia nesmierne vyčerpaný. Hoci sa mi to veľmi páčilo, zaprisahal som sa, že ak sa ku gamifikácii ešte niekedy vrátim, tak len s nejakým gamifikačným systémom typu Talent LMS. Inak je to čistá samovražda. Ale či k tomu niekedy dôjde… Gamifikačné systémy sú totiž celkom drahá záležitosť a kupovať ich len pre jeden predmet sa neoplatí.

Ak si však teraz myslíte, že sa vraciam k pôvodnému spôsobu výuky, ste na omyle. Vrhám sa do nového experimentu – Online klubu. Viac o tom v niektorom z ďalších blog-postov.

 


5 komentárov pri “Skúsil som gamifikovať výučbu marketingu. Takto to dopadlo

  1. Gamifikacia urcite pomohla zatraktivnit predmet. Uz len samotna snaha vyucujuceho nieco take zaviest je prijemna.

  2. Vidím, že si sa s tým pekne vyhral :-).
    Ak v tom budeš niekedy pokračovať a znovu budeš mať ako jednu z úloh: Trainy = Absolvovanie pracovnej stáže v rozsahu aspoň 40 hodín, ozvi sa. Môžeme sa o tom pobaviť a nejaké 1 miesto na študentskú stáž by sme vedeli zariadiť v našej online agentúre Zelený Pes.
    Jozef Búry

  3. Oplatí sa ešte študovať Marketing ?

    – Na trhu práce je žalostne málo pracovných ponúk v oblasti marketingu.
    – Marketingové oddelenia, aj v tých najväčších firmách majú v priemere 1,5 pracovníka, naopak taká učtáreň zamestná aj šiestich ľudí.
    -Učtáreň odchádza o tretej domov, pracovná doba síce končí až o štvrtej, ale veď včera boli v práci o hodinu dlhšie. Taký marketér mesačne odpracuje množstvo nezaplatených nadčasov. Nadrobené nadčasy si nemá kedy vybrať, lebo ďalší mesiac znova nadčasuje.
    – Marketér si myslí, že budúci mesiac bude lepšie. Prejde ďalší mesiac a lepšie nebolo. Si myslí, že keď skončí hlavná sezóna bude lepšie. Nebolo. Tak možno o rok. Nie nebolo. Ani ten ďalší rok nebude.
    – Keď sa firme prestane dariť, ako prvý sa zníži marketingový rozpočet. A pravdepodobne sa zníži aj počet marketérov.
    – Marketéri sú veľmi ľahko nahraditeľní. Veď marketing môže robiť každý. Každý mu rozumie, a určite lepšie ako vy.
    – Takzvaná „marketingová koncepcia“, nie to „holistický marketing“, ktorý za marketing považuje takmer všetko, je len učebnicový ideál. V realite je to reklama, reklamne predmety, firemné podujatia a nejaké tie marketingové analýzy ako podpora obchodného oddelenia
    – Marketing bude vo firme vždy až za obchodom. Aj kedy fungoval ako samostatné oddelenie vedľa obchodu, predsa len marketing predstavuje iba pomocnu funkciu, služba pre obchod a náklady. Naopak, obchodníkov je vo firme nepomerne viac a veď obchodníci sú tí čo do firmy nosia peniaze.
    – Do vedenia firmy sa nikdy nedostanete. Je to miesto pre obchodníkov, pre finančných riaditeľov, pre právnikov. Zaujímavé koľko HR manažérov nájdete v top vedení firiem.
    – Podľa prieskumu platov jednej významnej personálnej agentúry na CZSK trhu, HR manažér zarába viacej ako Marketingový manažér. Pre mňa absolútne nepochopiteľné pri porovnaní zodpovedností, kompetencií a náročnosti práce. Potom to asi nebude na základe týchto kritérií. Možno len to, že vedia koľko zarábajú všetci ostatní a vedia s touto informáciou dobre naložiť.
    – Takých 15 rokov po skončení školy budete ako marketér pre zamestnávateľov nezaujímavý. Budú tu čerství absolventi, mladí, dynamickí, s omnoho nižšími nárokmi na všetko vrátane platu, teda aj lacnejší.
    Oplatí sa ešte študovať marketing ?

  4. S mnohymi vasimi postrehmi suhlasim. Napriklad s tym kvantom nadcasov,ktore nikto nevidi a tazko sa vykazuju. Mal som vsak to stastie, ze moja marketingova realita bola ina ako ta, ktoru opisujes(eveny, reporty,…). To by ma asi nebavilo. U nas ten holisticky pristup bol naozaj citit. Niekedy viac, niekedy menej, ale bol tam. Ale to je asi aj tym, ze som nerobil v ziadnej velkej korporacii. Suhlasim aj s tym, ze 35-40 rocny clovek s rodinou nemoze tempom a energiou konkurovat cerstvym absolventom, ktori su single a bez zavazkov. No moze ponuknut nadhlad a skusenosti. Vidim tu istu paralelu so vzdelavanim ako takym: Ako moze ucitel konkurovat ziakom, ktori sa v technologiach vyznaju ovela lepsie ako on?! Maju svoje vlastne kanaly a sposoby, ako sa ucit efektivnejsie. Tiez mi z toho vychadza, ze je to najma zivotna skusenost, ktora ho stavia nad tych ziakov. Schopnost vidiet suvislosti, ktore im unikaju a usmernovat ich snahu. Kladies dobre otazky, ale odpovede na nich nebudu ani lahke, ani rychle. S tvojou skepsou vsak nesuhlasim. Viem, marketingu, podobne ako futbalu a politike rozumie kazdy. Najma ked mu to niekto naserviruje: vymyslene, rozanalyzovane, vyargumentovane. Ale najskor sa to clovek musi niekde naucit – hm?!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *